onsdag 17. mars 2010

Takknemlighet!

Litt ettertanke i kverdagen. Et lite tilbakeblikk på siste års nyheter; Tenk på jordskjelvrammede i Chile og Haiti. Tsunamirammede i Thailand. Sult og tørkekatastrofer i Afrika. Bønder i Mongolia som mister buskapen og levebrødet i snømassene. Krig og ufred i Midt-Østen.
Sangerinne Carola gikk ut i media og sa åpent at disse katastrofene ikke er noen overraskelse for oss kristne, d står i Bibelen at dette skal skje. Dette har Carola helt rett i. Vi nærmer oss Jesu gjenkomst.
Vi føler oss trygge som bor i Norge, men hvor lenge skal vi bli spart for elendigheten her i Norden? Det er ingen selvfølge at det fortsetter som det gjør her i landet heller. Det er nok mange som godt kunne tenke seg en bit av oljeressursene våre... Mange har spådd ting om framtida, som har truffet i tidligere spådommer, uten at vi skal gå inn på dette her.
Ja, vi har har det godt i Norge. Legemlig og materielt sett. Men hvordan har vi det med Gud? Åndelig sett bor vi i et fattig land, et land hvor Gudsfrykten nærmest er borte. Afrika sender sine misjonærer til Norge, og vi forstår at Ordet har mistet sin betydning for våre egne landsmenn. "For Ordet om korset er en dårskap for dem som går fortapt..." (1.Kor.1,18)
Kjære Gud, ikke ta lysestaken bort fra oss! Vi trenger deg mer enn noen gang. "Jeg er en mann med urene lepper, og jeg bor midt iblant et folk med urene lepper!"(Jes.6,5) Dette burde vært mer alvorlig for oss, her vi omgir oss med mennesker som ikke har sin sak i orden. Men har JEG min sak i orden? Vent litt...-jo, her står det; "Min nåde er nok for deg..." (2.Kor.12,9) Sannelig, jeg har visst min sak i orden i dag også, -tenk at hans nåde er nok for meg, det er bare for meg å ta imot ;-)
"Se, jeg kommer snart! Salig er den som tar vare på de profetiske ord i denne bok." (Åp.22.7)
Jo, sannelig har vi mye å være takknemlige for!

4 kommentarer:

Silje sa...

Amen!

tantehanta sa...

TAKK,hadde godt av den påminnelsen!;) ja, da ska æ bli tante igjen, Totto is next,HÆRLI:)))

grete sa...

Godt å lese kjære bror!
Takk Gud,- at din nåde er stor nok!

Endre sa...

hmm...ja...mmm...åja... Takk! :)